Те са потенциални заразители на учителите над 50-годишна възраст, смята учителят
Дипломираният български педагог Петър Велков излезе с отворено писмо до родителите да не пускат учениците на училище, дори и мерките да се вдигнат месец май, видя Debat.bg. Призивът си той базира на научни факти, данни и анализи на рисковете.
Ето и самият текст, който той публикува под формата на пост във Фейсбук:
„Реших да споделя личното си и професионалното си мнение по важен въпрос, който от днес е поставен от правителството пред МОН. В професионалния си живот винаги съм следвал и прилагал на практика принципите, които съм изучавал в образованието си, че е важно да взимаме решения, базирани на научни факти и данни, анализи на рисковете, претегляне на позитивите и негативите, създаване на хипотези и възможни сценарии, като това е още по-важно в моментната ситуация.
Ще започна с нещо много важно, на което до този момент не се отделя голяма внимание, а то трябва да бъде един от ключовите критерии.
Почти ПОЛОВИНАТА (около 48%) от българските учители са на възраст над 50 г., т.е. една огромна част от учителите са в рисковата група за тежко прекарване на евентуално заболяване от Коронавирус по всички проучвания и данни в световен мащаб. Средната възраст на учителите в начален етап е още по-висок, отколкото средната възраст на учителите в системата на образованието, т.е. рисковете там са още по-големи. Отделно проучванията, които има по въпросите на здравния статус на българския учител, отново са смущаващи и свързани с редица придружаващи заболявания, което както знаем, отново ги поставя в най-рисковата група и по този критерий.
Малките деца са сред най-големия процент безсимптомно прекарване на вирусната инфекция, т.е. едни от най-рисковите приносители и разпространители на вируса.
Малките деца са сред най-рисковите групи за разпространение на вируса, защото нямат симптоми от една страна, а от друга НЕ могат или трудно могат да спазват мерките за хигиена и най-вече за дистанция. Те прегръщат своите учители, лапат предмети, ближат повърхности, кихат навсякъде и т.н.
Т.е. ние рискуваме да подготвим потенциална бомба със закъснител – от една страна безсимптомно прекарващи и силно рисково предаващи вируса да срещнем с хора в една от най-рисковата група за болни от Коронавирус.
Сега малко други размисли по темата:
Разбира се най-големият недостатък на едно такова решение – да не пускаме малките ученици обратно в училище – е, че не освобождаваме грижата на родителите и възобновяване на пълноценното им включване в икономиката. Това е сериозен проблем, за който трябва да се помисли как да бъдат подпомогнати хората.
Не виждам сериозни загуби, от образователна гледна точка, за децата, ако учебната година завърши дистанционно. Бяха положени кански усилия от страна на учителите и качеството на дистанционното обучение изобщо не е лошо, на места е отлично.
За учителите дистанционното обучение е не по-малко, дори в много случаи по-тежко и времеемко от нормално физическо обучение. Това искам да го отбележа като важно уточнение, че едно такова решение не е продиктувано с цел намаляване на работата, напротив то е въпреки канските усилия на учителите. Всеки учител би желал да се върне при децата в училище.
Ще има процент родители, (хубаво е да се пусне допитване и направи проучване какъв е той) които няма да пуснат децата на училище. Т.е. % ученици, който е обхванат в момента с дистанционното обучение, ще намалее при физическо пускане. T.e. от всичко изложено до тук (без да имам претенции за изчерпателност и детайлност, тъй като все пак исках и написаното да е четяемо) мога да обобщя.
Рисковете и негативите от евентуално физическо връщане на учениците за някакъв период от месец и половина (толкова горе-долу ще продължи още учебната година) не надхвърлят позитивите, произтичащи от това решение.
В заключение бих искал да кажа, че каквото и решение да вземе МОН, то трябва да отчита всякакви научни данни по въпроса, да стъпи на опита в някои държави, в които вече поетапно се връщат учениците. Да се видят мерките там и да анализират дали сме в състояние да ги приложим тук, а също така и колко време ще е необходимо за организация на тези мерки, т.е. ако се вземе решение за физическо възобновяване на учебната дейност, независимо в каква възраст, да се предостави достатъчно време за организация“, коментира педагогът.
Само за часове публикацията му събра много коментари. Основните въпроси, които породи са: няма ли да развият алергия децата, след употребата на толкова дезинфектанти, как ще се осъществява храненето им в училищните столови, могат ли децата да бъдат задължени да носят маски, няма ли да пренесат заразата на възрастните си близки в къщи. Въпроси, на чиито отговори тепърва ще ставаме свидетели.