МОН очаква едва 200-300 деца да се откажат от присъствена форма на обучение
Над 717 хиляди ученици в 2359-те училища у нас посрещат днес началото на една от най-непредсказуемите учебни години, снабдени освен с традиционните тетрадки и учебници, и с маски, мокри кърпи и дезинфектанти. Близо 59 хиляди са първокласниците, които ще прекрачат за първи път училищния праг. Част от децата обаче няма да влязат в класните стаи – по здравословни причини, заради риск за здравето на човек от семейството, или просто по настояване на родителите заради несигурността около Ковид-19.
„Тази учебна година ще протече в условията на непредвидимост заради ситуацията с коронавируса, но основната цел е обучението да бъде присъствено„, обяви министърът на образованието Красимир Вълчев.
Тържества днес ще има само за първокласниците, както и за учениците в пети и осми клас – в училищните дворове. Останалите ученици ще бъдат в класните си стаи, за да няма струпване.
Училищата трябва да спазват строги мерки за хигиена и дезинфекция, предписани им от здравното министерство – да осигуряват топла вода и сапун, да проветряват редовно класните стаи, да осигуряват дистанция за отделните паралелки, да уведомяват родителите дали в училището има болно дете и т.н.
Учениците няма да носят маски в класните стаи, но по коридорите, до лавката или стола ще трябва да имат такива. Изключение ще се прави за децата с астма, които ще бъдат освободени от това задължение с медицински документ. Учителите пък задължително ще трябва да се снабдят с маска или шлем, ако преподават в повече от един клас. В някои школа подготовката ще продължи и след 15-ти септември – в 240 учебни заведения все още няма топла вода.
При болен от коронавирус ученик целият му клас ще бъде карантиниран за 14 дни. Родителите няма да плащат за PCR тестове на децата си – такива ще се правят, само ако РЗИ предпише нужда от тестване. За въпросните две седмици децата следва да учат от разстояние в електронна среда. Колко достъпни ще са тестовете е под въпрос – здравните власти вече намекват, че нямаме капацитет да правим масови изследвания.
Модели
Повечето училища вече са набелязали и собствени мерки за минимизиране на риска от Ковид-19 – като различни входове за влизане, еднопосочна система за придвижване в коридорите, отказ от кабинетната система, часове на открито, отделен чин за всеки ученик, различно начало на учебните занятия, график за ползване на стола и т.н. Някои ще носят кетъринг на учениците в класните стаи, други ще се редуват да обядват в стола. Има и куриозни решения – в опит да осигури различни входове за учениците си едно пловдивско училище изработи дървени стълби за влизане през прозореца както за ученици, така и за учители. Доста от училищата смятат да мерят температурата на ученици на входовете, в 51-во училище в столицата пък са поставили специално устройство за целта.
Родителски неволи
Родители вече сигнализираха, че заради различното начало на уроците ще се налага да водят учениците си – в случая впети клас – в училище в 7.05 ч., което е прекалено рано за който и да е клас. Други пък се оплакаха, че директорите няма да пускат децата им да излизат на двора през целия ден от 8 до 17:30 ч., което също звучи абсурдно. Трети се възмущават, че разхождането от кабинет на кабинет при тях остава, което почти обезсмисля останалите мерки.
Дистанционните ученици
Най-големите неизвестни са около превключването на отделен ученик към електронно обучение. От 1-2 месеца се знае, че ако ученикът има здравословни проблеми или член на семейството му е в рисковата група за Ковид-19, той ще може да бъде освободен от присъствени занятия до един месец със съответните медицински документи. Малко са училищата у нас обаче, които могат да осигурят е-обучение за тези деца, които следва да се включат виртуално (от вкъщи) към реалната класна стая на учениците си (ще наблюдават урока чрез камера, но няма да се включват).
Едва преди дни бе дадена и възможност ученици да се обучават електронно у дома за цялата година по собствено желание (по-особена форма на дистанционната форма), с разрешение от Регионалното управление по образованието, като критериите за това също все още се прецизират. Основен критерий ще е информация от директора дали ученикът е бил ангажиран в образователния процес, за да няма злоупотреби, тъй като близо 15% от децата у нас и без това не ходят редовно на училище. До края на миналата седмица обаче масово директорите не бяха разяснили тази опция на родителите, най-малкото защото не знаят ще имат ли ресурса да я прилагат. Едва в петък от МОН са изпратили писма до училищата да приемат подобни заявления от родители, нежелаещи децата им да учат присъствено. Те трябва да са в свободен текст и да са адресирани до РУО.
Идеята на МОН е 15 училища да бъдат превърнати в дистанционни центрове, където да се обучават учениците, чиито училища не могат да им осигурят електронни часове, но такива евентуално ще бъдат факт най-рано през октомври. Не е ясно какво ще правят дотогава учениците – ще започнат ли присъствено, докато стартира избраното от тях онлайн обучение, или ще чакат докато такова не бъде организирано. В тези случаи стои проблемът и с интеграцията на учениците към нови класове и учители, след което и обратната им реинтеграция в собствените паралелки.
Директори освен това вече са поставили въпроса, че доста родители искат децата им да учат от вкъщи, а това ще е изключително трудно за организиране. „Това е сериозен проблем в момента, постъпват доста заявления от 1-ви до 12-ти клас, не е възможно за една институция да осигури такъв тип обучение, при положение че е дневна форма на обучение. Не е възможно във всеки един час по всички предмети да се осъществява този процес“, коментира пред БНТ Нели Костова, директор на 32-ро СУ.
Пред „Сега“ шефът на РУО-София Ваня Кастрева коментира, че към момента при тях са подадени около 30-тина заявления за онлайн обучение, но все още е рано за обобщена справка. За подобни искания няма срок – те могат да се поддават целогодишно, като някои родители може просто да изчакват да видят как ще се развият нещата, смята тя. Според нея до включването в е-обучение на учениците може да се предоставят задачи за работа у дома. „Ще бъдем гъвкави, тази година системата ще се напасва в движение. Ще бъдем бързи с разглеждането на получените заявления от родителите“, заяви тя.
Просветният министър Красимир Вълчев пък коментира, че се очакват около 200-300 деца, чиито родители ще изберат да оставят вкъщи с цел предпазливост. По думите му това не значи, че те няма да учат – на тях ще бъдат възлагани определени задачи, чието изпълнение пък ще се контролира от училищата, които им предложат обучение в електронна среда.
Срокове
Според указания на МОН до РУО-та става ясно, че ако родител е подал заявление за е-обучение на детето му по здравословни причини, то директорът следва да информира родителя в срок от 1 работен ден след подаване на заявлението дали училището има възможност да осигури такова обучение. Ако това не е възможно, в същия срок директорът трябва да подаде информация към РУО-то с цел проучването на възможностите ученикът да се обучава в дневна форма в електронна среда от разстояние в друго училище. Решението и информирането на ученика или родителя за възможностите за такова обучение от друго училище следва да станат в срок до 3 работни дни от получаването на информацията, а самото обучение, ако такова може да се организира, трябва да започне до 5 работни дни от подаването на заявлението.
В другия случай – когато ученик или родител подаде заявление за е-обучение по негово желание с приложена декларация за осигурени условия за провеждането на обучението, директорът в същия ден следва да изпрати тези документи до РУО-то, заедно с информация за успеха, отсъствията и ангажираността на ученика в предходната учебна година, както и становище дали училището може да организира за съответния ученик подобно обучение. Разрешението на РУО за осъществяването на обучение в електронна среда също следва да е в до 3 работни дни, а самото обучение, ако такова може да се организира, следва да започне до 5 работни дни от подаването на заявлението.
Автор: СИЛВИЯ ГЕОРГИЕВА
Източник: „СЕГА“