Нямаш право да не си с тях: щрихи от една предизборна кампания

0

- Advertisement -


Предизборна кампания след предизборна кампания след предизборна кампания – така изглежда графикът на партийните централи в България за тази година.

Само за половин година те трябваше да организират два пъти агитации за парламентарни избори, и то докато се подготвят за нова за президентския вот наесен. В подобна ситуация големи изненади не могат да се очакват и юнската кампания го потвърди – партиите заложиха на традиционните обиколки из страната, публикациите и живите излъчвания в социалните мрежи, концертите и плакатите. А ако нещо наистина я отличаваше от обичайното, то това беше завръщането на политиците при избирателите им – очи в очи по улиците и площадите.

Да се видим на открито

След строгите ограничения заради COVID-19 през март, които изпратиха политическата агитация почти изцяло в медиите и социалните мрежи, през юни централите предпочетоха живия контакт. Повечето кандидат-депутати потърсиха възможности да разговарят с избирателите си – в центровете на големите градове можеха да се видят шатри или поставени на улицата маси, до които претендентите за парламента отговаряха на въпроси.

„Коя е Ива Митева? Аз не ги следя нещата…“ –

така мъж на около 40 години отговаря на поканата да се запознае с председателя на 45-ия парламент. „Макар да спечели второто място на вота през април, в партията партията на тв водещия Слави Трифонов „Има такъв народ“ продължава да има множество непознати за широката публика кандидат-депутати.

Всичко, което трябва да знаете за изборите на 11 юли

В юнската жега номинираните в листата за 24-ти софийски район очакват избиратели на импровизиран пункт в парка на квартал „Гео Милев“. Хората рядко се престрашават да спрат и един от кандидатите започва да ги пресреща по алеята с листовки и покана за среща с Митева. Мъжът склонява бързо, а след това се завързва близо 15-минутен разговор по общи въпроси – как да се оправи България, може ли да стане това с нови закони. Тръгва си с пожелания за успех. Жена на видима възраст до 70 г. пък сама отива до Митева, която познава от излъчванията по телевизията. Казва ѝ, че много се радва да се запознаят.

В единственото си публично появяване в кампанията лидерът на „Има такъв народ“ Слави Трифонов застава пред студенти в Пловдив, отговаря на въпроси и се шегува с младежите повече от два часа.

От новата детска болница до е-управлението –

кампанията на „Демократична България“ сред избирателите, особено в големите градове, върви по конкретни теми. Божидар Божанов обсъжда с гласоподаватели ползите от електронното управление и възможностите бързо да се въведе в България. Две от номинираните в 24-ти столичен район – Елисавета Белобрадова и д-р Таня Андреева, организират среща, на която се обсъжда построяването на бавената с десетилетия детска болница.

Кандидатите на обединението фокусират разговорите основно върху областите, в които са професионалисти, и обясняват на избирателите какви конкретни законодателни промени възнамеряват да предложат във всяка от тях. Силното лично позициониране върви ръка за ръка с традиционната за „Демократична България“ активна кампания за гласуване с преференции.

На пазара „Красно село“ – за домати, череши и раздаване на листовки

премина една от вечерите на кандидат-депутатите от БСП Пламена Заячка и Теодора Овчарова. Срещите очи в очи бяха акцент и в кампанията на лявата коалиция. Водачите на листите обикаляха в избирателните райони, а лидерът Корнелия Нинова – в цялата страна. Най-масовото събитие, разбира се, беше традиционният събор на връх Бузлуджа, на който левите симпатизанти се събират всяка година да честват началото на организираното социалистическо движение в България. Тази година той беше изтеглен по-рано от обичайното си време и се превърна във финал на кампанията за изборите.

Рекордна активност отбеляза и Мая Манолова,

която участва в рафтинг, игра футбол и подписва футболни топки с номера на коалицията си – „Изправи се Мутри вън!“, жъна с комбайн, вози се на мотор и дори влезе и в ролята на диджей. В обещанията си за увеличаване на пенсии и доходи Манолова се оказа конкуренция на лидера на бившата си партия БСП Корнелия Нинова, която в тази кампания се снима как работи на шевна машина.

- Advertisement -

Борисов като кампания на ГЕРБ

След близкия резултат с „Има такъв народ“ през април и изолацията в парламента след това лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов отново пое на ръчно управление кампанията на партията си, както при предишни кризи като напускането на Цветан Цветанов заради скандала с евтиния му апартамент, например. Партията дори откри агитацията на рождения му ден, а малко след това той се включи, повеждайки поход до водопада „Скакля“, където активисти на партията подредиха в библиотека в гората томове с избраните съчинение на Иван Вазов и Библията.

Макар и без джипката, Борисов обиколи както големи областни центрове – Пловдив, Пазарджик, Шумен, така и малки градчета и селца, в които разговаряше с хората по площадите или биваше посрещан с бурни аплодисменти в препълнени зали (в повечето случаи без намек за спазване на дистанция или носене на маски). „Направеното не могат да изчегъртат! Колкото и да им се иска, това не могат да ни вземат. Доверието към нас сме си го заслужили с изпълнени обещания“, „Кураж и смелост. И диктатурата на Радев ще мине. ГЕРБ е силна партия“, гласяха част от посланията му. В допълнение представители на ГЕРБ даваха почти всекидневни пресконференции, излъчвани във „Фейсбук“ и посветени на критики към служебното правителство и президента.

Може ли да се снимаме –

това трябва да е бил най-често задаваният въпрос към Борисов през кампанията, ако се съди по вълната снимки с избиратели в профила му във „Фейсбук“. В повечето случаи лидерът на ГЕРБ позира в небрежно облекло, разгърден и в прегръдка с избирател. Многобройните му фотографии с деца предизвикаха възмущение у опонентите му, а БСП сезира държавата за тях. Бившият премиер гостува „импровизирано“ в домовете на избирателите си – в Арбанаси беше посрещнат от живееща у нас като германка и семейството ѝ, яде специално направен сладкиш, а в снимката за довиждане – като за семеен албум, се включи дори кучето.

Един от най-запомнящите се моменти в кампанията изобщо беше гостуването в Тутракан, където активистка на ГЕРБ опита да изгони журналист при опита му да зададе въпроси на Борисов. Видеозаписът показва как жената на висок глас настоява репортерът да напусне партийното събрание, защото няма право да не е с Борисов, а след това призовава лидера си „да смаже“ журналиста.

И Ердоган се оказа част от агитацията,

след като Бойко Борисов направи изненадваща „разходка“ до Турция и беше приет от президента на страната, когото дълги години нарича „моя приятел Тайпи“. Демонстрацията на близост идва няколко месеца, след като Реджеп Ердоган изпрати видео поздравление за националната конференция на ДПС след години на мълчание.

Кампанията на ДПС започна с визита в Турция и среща на лидера Мустафа Карадайъ и ръководството с Ердоган. Движението е лидер във вота от Турция, където през юли отново ще бъдат отворени повече секции за гласуване след падането на забраната за до 35 секции в страни извън Евросъюза.

Когато пътищата се пресичат

Традиционно предизборната кампания на ДПС премина в обиколки на т.нар. централен лъч из страната. Според съобщенията след срещите и излъчваните във фейсбук профила на партията видеа основният акцент в агитацията са били обещанията за рестарт на държавата, за чист въздух, за зелена икономика.
По време на кампанията Мустафа Карадайъ направи и две знакови изявления по адрес на бившия депутат, и бизнесмен, санкциониран от САЩ по закона „Магнитски“, Делян Пеевски – че е негов приятел, че е бил от гражданската квота в ДПС, както и че партията плътно стои зад него, докато няма факти и доказателства срещу него.


Кампанията на ДПС в традиционно подкрепящите движението райони Пазарджик, Велинград, Сърница тази година съвпадна с още една кампания – на „Демократична България“. Кандидати на обединението обикаляха с кемпер района, в който обичайно няма активна агитация, а водачът на листата в Пазарджик Антоанета Цонева публикуваше всекидневно снимки от срещите си местните хора.

И някои забавни моменти

Кампанията, разбира се, течеше паралелно и в социалните мрежи, където партиите споделяха клипове, снимки, от събития и агитационни материали. Сред хитовете този път бяха изпълнението на Мая Манолова като диджей, публикувано в мрежата „ТикТок“. От Дубай, където живее в момента, бизнесменът с 18 обвинения Васил Божков се отличи с клипове, в които излиза на бял кон от океана или кара хеликоптер. Бившият втори човек в ГЕРБ и настоящ лидер на „Републиканци за България“ Цветан Цветанов пък се показа като розоберач.

Източник: „Дневник“

- Advertisement -

Подобни публикации

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече