Примката се затяга: На ръба сме да имаме нулев зимен туристически сезон

0

- Advertisement -


Очаквахме добър зимен сезон предвид ситуацията, но след тези рестрикции вече не знаем как ще е. Така може да се обобщят реакциите на представителите на туризма в трите зимни курорта, които очакват втори сезон в условията на пандемия и много неизвестни. Чувстват се притиснати до стената след въвеждането на зеления сертификат, гневни са, че трябва да тестват клиентите си и да ги проверяват, не могат да насилят персонала, който не иска, да се ваксинира.

Дори до началото на ски сезона поредната вълна да бъде овладяна, остават високите сметки за ток, поскъпналите храни, повишените заплати, за да бъде задържан персоналът и цените, на които са продали почивки преди две години, но по които ще посрещат чуждестранните гости сега. Евентуално.

Заразата не върви с паспорт

Туроператорите, които не можаха да работят през миналия зимен сезон, сега са много активни в заявките си и ако и 30% от интереса към момента се осъществи зимата, то това ще е голям успех. Очаква се силен сезон, основно отново с български туристи и такива от съседните страни, а има вече индикации и за начало на чартърните програми от Великобритания и Ирландия. Ще има нови участъци от пистите с инсталация за изкуствен сняг, поправя се инфраструктурата в курорта, лифт картите се заявяват и получават вече безконтактно, прави се проект за селище с минерални басейни на открито и закрито в съседство.

Така е изглеждал предстоящият зимен сезон през очите на Мариян Беляков, изп. директор на „Пампорово“АД. Но допреди да бъде издадена последната заповед на здравния министър.

Интересът и ръстът, който виждаме като тенденция най-вероятно ще се загуби предвид разпоредбите на държавните институции, смята той след прочитането на заповедта. „Защото колко хора ще искат на всяко второ влизане в заведение и здание да си правят тестове навън и да си ги плащат всеки път, колко?! Като добавим и броя на хората, които отказват да се ваксинират. Как да задължиш всичките си служители да се ваксинират? Не можеш. Тоест, в този случай нямаш право да работиш. Къде го има това?!“, набира скорост гневът на Беляков.

Заразата не върви с паспорт и документ.


 Мариян Беляков
Казва, че не споделя мнението на властите, че заради ниския процент ваксинирани българи чуждестранните туристи ще отбягват България. Оценката му е, че решенията до момента за справяне с вируса, който той самият е изкарал тежко, но също е и ваксиниран, са били правилни.Не съм специалист по мерките срещу COVID-19, но трябваше да бъдем събрани всички сектори, всеки да си каже мнението, да се погледне не само от медицинска гледна точка, а от всякакъв друг аспект. Защото още по-лошата криза е бизнесите да фалират и хората да излязат на улицата с бухалките и с дърветата в ръце, защото натам ни тикат, обяснява той.
Посочва, че не разбира защо се правят срещи с бизнеса след като резултатът са заповеди, които нямат общо с обсъжданото. Прогнозата му е, че актуалната заповед ще доведе до фалит куп предприятия и огромна част от сектора, което очаквано определя като неприемливо.

„Всички усилия, които полагаме да се възстановим, биват тотално разрушени от подобен ход“, заключава Беляков.

Според него най-проблемната част от новите мерки е частта с контрола върху клиентите.

Ние не сме РЗИ, държавен орган, полиция, болница, та да тестваме, ваксинираме, продаваме и подаряваме тестове пред вратите на заведенията, хотелите и други учреждения, в които се чудим как да спасим работните места, бизнеса и да плащаме кредитите си, а сега и това, възмущава се той.

Ако целта е всички да фалираме, нека да се продълажав в същия дух.


 Мариян Беляков

Посочва, че с много усилия предният зимен сезон е бил спасен, благодарение на което бизнесът е успял да си плаща кредитите. Сега в допълнение на повишените цени, сред които и тези на тока, се добавят здравните рестрикции. „Загубихме и персонал, и пари, и клиенти, и позиции, които сме градили 15 г. назад“, казва той.

Не могат да се дават примери с пет западни държави, а освен това там на бизнеса се помага с 60% от оборота и с толкова от заплатите, допълва Беляков. Според него схемата 60/40 в сегашния й вид вкарва фирмите в загуби. „Тоест, не получаваш държавни помощи или обезщетение, няма работещи програми, а сега те принуждават да бъдеш лаборатория, болница, държавен проверяващ орган и не знам още какво“, заключава той.

Шефе, търси си друг

С проблема „аз съм ваксиниран, но не мога да задължа персонала“ се сблъскват и мениджъри в Банско. Малин Бистрин, председател на Съюза на туристическия бизнес казва пред „Дневник“, че с колегите му са в недоумение и вече не знаят какво да очакват от сезона. Допреди дни са прогнозирали да е по-добър от миналогодишния, отново с превес на българските туристи, но също и с гости от съседните страни, а вече започнали запитвания и от Израел. Картината се очертавала около една трета да са чужденци.

„Вече не знам какво да очакваме, ние самите сме в недоумение, заповедите пристигат от днес за утре“, казва Бистрин. С колегите му се чувстват в „ролята на бухалка“, ако трябва да притискат персонала да се ваксинира докато не виждат това да е изискване към държавната администрация. Разсъждават, че по този начин отнемат правото на труд на редица хора, ако те не искат да се ваксинират. А в допълнение в сектора има „глад за персонал“.

„И какво да направим ние? Аз съм ваксиниран, но има персонал, който казва: Шефе, търси си хора“, описва ситуацията Бистрин. Дава пример с бизнеси, които не страдат от подобни ограничения. „Представете си цех с 500 шивачки, тях не ги задължават да се ваксинират“.

Призовава държавата да даде пример и то не с томболи, бонуси и награди, а като се ваксинират държавните служители. „Държавната администрация има право да се труди без да е ваксинирана, а ние нямаме право“, дава пример той.

- Advertisement -

Ако целта е всички да фалираме, нека да се продълажав в същия дух.


 Мариян Беляков

Допълва, че персоналът няма право да борави с лични данни, тоест да иска лични карти на клиентите, за да сверява данните с тези от сертификатите.

Всички тези неясни силно ни притесняват и не знаем как ще работим. А в това време се опитваме и да оправим един сезон, допълва Бистрин. Към проблемите на свой ред добавя поскъпването на редица продукти, а също и на тока при договори, сключвани с дълъг хоризонт. В същото време признава, че го има елемента на отлив на чужденци заради това, че в България ваксинирани са много малко хора.

Не знаем кое е правилното, но ние сме силно осакатени, заключава той.

Евентуални туристи по цени отпреди 2 години

Маргарит Цонев, мениджър на хотел „Ела“ в Боровец и член на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация, се опитва да гледа по-спокойно на нещата с надеждата, че докато почне зимният сезон новите ограничения ще са отпаднали. Смята, че България сама се е „поставила лошо на туристическата карта“ заради малкия процент ваксинации. Това създава реални трудности да се работи с външни пазари, „ако въобще решат да работят“.

Извън това казва, че има добри записвания за зимата не само от българи, но засега е под въпрос дали ще може да се разчита на основните пазари – туристите от Великобритания и Ирландия. Това ще зависи от ситуацията тук и решението на техните здравни власти. Ако техните власти преценят, че в България е опасно място, чартъри няма да има и това е, обяснява Цонев.

Такъв сценарий е много лош за бизнеса, който няколко месеца не е работил заради затваряния, а и доста резервации за масови събития – сватби, семейни тържества, са били отменяни в „крилата“ на сезона. Обичайно през пролетта и есента хотелите са домакини и на семинари, фестивали, тиймбилдинги. „А сега просто няма нищо“, посочва той. Това обаче не отменя постоянните разходи за това хотелът да действа.

„И сега да дойдете всички системи работят, топло е, все едно е пълно с туристи“, дава пример той. Към сметката добавя и това, че резервациите на чужденци са направени преди 2 години и сега просто са пренесени за този сезон. Само че цените отпреди две години нямат нищо общо с днешните – на продуктите, на тока, а освен това тогава е нямало разходи за дезинфекция. Разказва, че през миналия сезон, който мина под знака на българските туристи, те са се връщали по няколко пъти дори, а е имало и работещи хоум офис от там, но това са по-скоро единични случаи. Все пак визитите през уикенда няма как да компенсират другите туристи.

За Цонев добър сезон, какъвто все още се надява да има, означава да може да генерира ресурс, с който хотелът да издържи, ако през пролетта отново се наложат ограничения. „Като има такъв буфер, успяваме да задържим хората“, обяснява мениджърът като посочва, че над 50% от разходите са за заплати.

Колкото повече спадат приходите, толкова повече спада качеството. Готвачи стават тираджии, а готвач не се става за два дни.


 Маргарит Цонев

При това не намира начин да убеди хората да се ваксинират, макар самият той да е преболедувал и ваксиниран. „Ситуацията е патова. Ние сме запазили персонала с цената на всичко“, описва той затруднението си.

Оценката му е, че ситуацията е „много изтървана“ от здравните власти. Смята, че едно 14-дневно затваряне на всички е щяло да намали натиска над здравната система.

Разказва, че няма нищо сложно в контрола на посетителите, който досега е правен от пиколото с термометър, сега ще бъде с проверка на кюар кодовете.

За персонала, който е ваксиниран като дял колкото и като цяло българите, остава да се правят тестове и да се надява, че ще узрее сам за ваксиниране.

Цонев смята, че ако напълно ваксинираните българи останат толкова малко колкото са в момента, това рязко ще затвори вратите за чуждестранни туристи.

Автор: Татяна Димитрова

Източник: „Дневник“

- Advertisement -

Подобни публикации

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече