От изчегъртване към промяна – Възможно ли е обещанието за нулева корупция

0

- Advertisement -

Победителите в изборите ни обещават нулева корупция, но липсата на допирни точки и обща визия на четирите партии в частта си за МВР, наблюдавани по време на преговорите по тема вътрешна сигурност дават повод за скептицизъм. За разлика от дебатите и работните групи от сектори, като съдебна реформа или електронно управление, където едни млади хора предлагаха смели идеи за радикални реформи, дебатът за вътрешна сигурност се доминираше от хора на преклонна възраст, лансиращи идеи за връщане към „добри стари практики“ или изброявайки безкраен низ от всякакви мерки. Липсата на обща визия и ясен приоритет за настройване на МВР системата за ефективна борба с корупцията поставят под въпрос кога и дали обещаната промяна към нулева корупция ще се случи.

Реформите в правосъдието, заявени от партиите на промяната, ще са само частично успешни, ако на входа на наказателния процес, се остави една политизирана МВР система, в която

политическото ръководства влияе върху това кой корумпиран се разследва и кой не.

Действията на служебното правителство по разграждане на дълбоката държава на ГЕРБ и ДПС бяха посрещнати с еуфория и одобрение от мнозинството от хората, включително и от лидерите на Продължаваме Промяната. Въпреки че, в не малко случаи през последните месеци се налагаше да се затворят очите пред някои от действията на МВР и министъра, с оправданието че ‘целите оправдават средствата’, в крайна сметка бързото премахване на калинки, политически назначения и публично излагане на корупционни схеми се възприе като действия в полза на обществото. Процесът на успешно и скоростно изчегъртване на всички ръководни служители в МВР с мотива, че те са политизирани, обаче е юридически и практически възможен именно, защото МВР остава политизирано и нерефеормирано. Едно нереформирано МВР оставя възможността, при смяна на властта, да станем свидетели на поредното изчегъртване в обратната посока.

Смяната на едни с други хора през последните месеци (независимо дали ни убеждават, че новоназначените са много компетентни и почтени), не е промяна, а по-скоро замяна. Затова в след-изборната еуфория не бива да забравяме, че крайната цел – изграждането на нещо по-добро и различно е съвсем друга работа.
Как точно става политизацията в МВР? Именно чрез вменените в закона правомощия или липсата на ограничения Министърът на вътрешните работи директно да може да влияе на работа на полицията по конкретни разследвания, да премахва и назначава полицейски началници или обикновени полицаи на всички нива. През годините, тази власт на министъра е била постепенно ограничавана – първо с изваждането на контраразуване от директното му подчинение (ДАНС), а по-късно и службата за проследяване и подслушване (ДАТО).

Бойко Рашков просто направи това, което повечето министри са правили през последните десетилетия – използват полицията за постигане на политически цели и укрепване на политическата власт на управляващите (в случая тази на президента Радев). Може би основната разлика е, че г-н Рашков го правеше, без да се крие, а ясно назовавайки политическите си противници и насочвайки усилията на полицията срещу тези противници. В предни години министрите винаги (но тихомълком) са правили точно същото.

Как практически може да се деполитизира МВР?

Когато говорим за реформи в МВР (а и в другите служби – ДАНС, ДАТО), е нужно да се уточни, че те могат да бъдат най-различни – да стане МВР по-ефективно, да се оптимизира структурата му, или пък щата, да се превърна някои дирекции в изпълнителни агенции, или направо министерство. Всички тези реформи разбира се имат смисъл, но всяка една от тях е сложна, бавна, и сама по себе си няма да има директен ефект върху борбата с корупцията или престъпността. Във вчерашните преговори темата за деполитизация отсъстваше изцяло (въпреки че е залегнала поне в програмата на ДБ).

- Advertisement -

Вместо това, се постигна съгласие за бързото изработването „функционални анализ“ – за каквито редовно се харчат милиони от държавата, без да следват реални реформи – по скоро в заключение резултат от преговорите беше „разбрахме се да се разберем“. Останалите точки, по които бе постигнато съгласие е дълъг списък от различни мерки, някои със спорен ефект, но без ясни приоритети. Натоварването на бъдещия министър с множество дребни реформи и ‘мерки’, без ясни приоритети – ще доведе до мудно протакване без резултат за гражданите.

Обществото очаква бързи реформи и резултати, а хоризонтът на това правителството със сложна коалиционна формула, едва ли е четиригодишен. Извеждането на по-малко, но фокусирани промени, които да гарантират че МВР е безпристрастна институция, където политиците имат по-малко влияние, отколкото днес, а полицаите могат да бъдат обективни без да трябва да се самоцензурират и да се опасяват да разследват силните на деня, или пък тези, които се очаква да спечелят изборите.

Какво обаче може да се направи, за да се деполитизира МВР? Първото е да има ясен приоритет и политически консенсус в новата коалиция, че това е основна задача.

Доброволното отказване от лесното използване на политически инструмент като полицията е трудно решение.

На пръв поглед невъзможността Министърът да замени и уволни, когото полицай си поиска, изглежда като рецепта за безконтролна полиция. В развитите демокрации, обаче, това е именно така. Тази невъзможност от политическа намеса е заменена с добре-развити системи за външен (включително и парламентарен) и вътрешен контрол и управление на полицията, с добре изработени системи за кариерно развитие и управление за човешките ресурси. Т.е. политическото ръководство следва да остане на ‘една ръка разстояние’ и да определя политиките и контролира изпълнението им, а не да се меси в оперативната работа на полицията.

Такава реформа би била контра-интуитивна за някои политици, включително и сегашният министър, който видимо обича да прави бързи назначения, да коментира детайли от разследвания, да развива публично хипотези или да публикува събрани доказателства, да упражнява натиск да се „съобразяват“ хода на разследванията с политическите събития, както стана с акциите за магистрала „Хемус“ и в Софийския университет.

Дали в рамките оставащите дни до формиране на правителство партиите ще припознаят деполитизацията като приоритет и ще намерят „А отборът“, който да свърши работа, предстои да разберем. Докато европейските правоохранителни органи, като Фронтекс или Европол, заимстват модели за управление от водещи мултинационални корпорации за постигане на ясно дефинирани стратегически цели, прилагайки технологични иновации от най-ново поколение, българските им партньори остават някъде в 80-те почти във всеки един аспект на управление на системата. Петъчната дискусия за бъдещето на МВР обаче е по-близка до миналото, отколкото до европейското бъдеще.

Автор: Филип Гунев

Източник: „Дневник“

- Advertisement -

Подобни публикации

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече