Христо Мутафчиев: Никой не иска Наско да е магьосник, а да бъде културен министър на място

0

- Advertisement -

През последните дни се заформи задочен диалог между министъра на културата Атанас Атанасов и председателя на Съюза на артистите Христо Мутафчиев. Всичко тръгна от това, че Мутафчиев поиска началната стартова заплата за артистите да стане 1500 лева и обяви, че гилдията е в готовност за протест, ако не се стигне до някакво развитие на нещата. Потърсихме Христо Мутафчиев за коментар и ето какво каза той пред ФАКТИ.

– Г-н Мутафчиев, получихте някакъв задочен отговор от министъра на културата Атанас Атанасов, че той не може с магическа пръчка да направи заплатите някакъв определен номер… цифра. Как приемате тази негова позиция…
– Никой не иска от него да е магьосник. Ние искаме от него да е министър на културата на място, за какъвто е избран. Той е функция на правителството. И като такъв от него се иска единствено да договори с Министерски съвет увеличение на субсидията, която отива към театрите. Нашите сметки показват, че увеличението няма да е повече от 2-3 млн. лева. Това е пренебрежима ниско за финансовите рамки на която и да е държава.

– Това показват сметките, които сте направили. Така да разбираме?
– Точно така. Работата на Министерството на културата е да изчисли каква част от бюджета трябва да бъде пренасочена, така че да се увеличи субсидията. Увеличението може да стане с акт на Министерски съвет. В момента субсидията е 3 лева, но ако стане 9 лева и се изиска от всички работодатели в държавния сценичен сектор, когато защитават бюджетите си, да представят и пропорцията, по която разпределят субсидията, тогава ще е ясно колко от средствата отиват за заплати.

– А каква е пропорцията в момента?
– Няма пропорция в общи линии. Няма узаконена пропорция.

– И това се явява големият проблем?
– Да. Няма разписано правило. Когато получат субсидията, работодателите, разбирайте директорите, я ползват за всичко онова, което е нужно към момента. Да се запълват финансови дупки, да си изплащат задълженията към държава и община, да се оправи покрив, да се инвестира в нови представления и т.н. Всичко към момента, което е по целесъобразност. И на последно място се сещат, че в цялата работа има и човешки фактор, който за мен е най-важният в тези културни институции. И така вдигането на заплати става функция на желанието или нежеланието на съответния работодател. Когато тази пропорция е поставена масата и е защитена като бюджет от всеки един директор към Министерството на културата, ще се знае колко от нея отива за заплати. Примерно, във Варна отиват 80%, в Търговище отиват 70% и т.н. Така министерството ще знае къде какви нужди ще има, а директорите пък ще трябва да се съобразяват и няма да имат право на глас да казват сега ще увеличим или няма да увеличим заплатите. Когато Министерството на културата знае какви са пропорциите от тази субсидия, ще може лесно да изчисли средствата, нужни за увеличението на субсидията. Иначе министърът е прав – не той увеличава заплатите, а директорите по места, защото да им делегирани тези права. Това искаме ние. А това е разговор, който министърът на културата г-н Атанасов, а не магьосникът Наско, би трябвало да води с финансовия министър. Цялото правителство, когато се коалираше в началото, обяви, че културата ще бъде приоритет, че културата ще получи 1% от БВП, но така и не го написаха в споразумението… Е, време е да разберат, че образованието и културата вървят ръка за ръка. Както образованието казаха, че е приоритет и там се направиха неща, нека да видим, че и културата е приоритет. Не омаловажавам другите сектори.

– Факт е, че в образованието и здравеопазването се повишиха заплатите…
– Да, така е. И това е причината в момента да съм в преговори с председателя на стачния комитет на КНСБ, за да можем, ако не се удовлетворят нашите искания, нашият протест да бъде мощен в цялата страна. Вече с подкрепата на КНСБ и другите синдикати ще покажем, че не сме сами, че обществото и публиката ни е заедно с нас. Ние също можем да блокираме жълтите павета с няколко тира със съдействието на синдиката на транспортните работници. Ще водим преговори и с тях.

– Да разбираме ли, че се включвате в други протести?
– Не. Ние привличаме колегите от други сектори към нашия протест.

– Преодоляхте ли „ефектът“ ковид в театрите…
– Ковид се отрази на всички. Няма какво да се залъгваме. При нас беше зле, защото много представления се отменяха – много от колегите бяха заболели, другото бе, че хората се страхуваха да отидат на театър. Това се отрази рязко на проходите. Да, получихме компенсаторни мерки от държавата. Може би не във вида, в който трябва да бъде, но успяхме с предишното правителство по време на пандемията да договорим за колегите от целия държавен сектор да си получават заплатите. Това продължава и сега да се прилага, но под друга форма – на пост ковид помощи. Но те не са напълно ясни и колегите по театрите все още не разполагат с пълните си бюджети и не знаят как да ги разходват, защото правителството не си е свършило работата. Това затруднява дейността в театрите. Така че Наско не искаме да е магьосник, а като министър на културата да разпореди в съответните отдели в министерството да си свършат работата по такъв начин, че секторът ни да не страда. И се обръщам към тях. Господа и дами от правителството, в държавен сектор сценични изкуства работят не повече от 5000 човека. А само в сектор театър те са не повече от 2200 човека – включително и тези в общинските театри. Мисля, че държавата би могла да положи усилия и да се погрижи за стандарта на живот на тези хора, за да може все пак някой да продължи да възпитава децата на нацията в културни ценности и да създава изкуство. И, за съжаление, не забравяйте, че инфлацията расте???

- Advertisement -

Автор: Христо Борисов

Източник: Fakti.bg

- Advertisement -

Подобни публикации

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече