След обещанията на кабинета „Петков“: Завещават ни пътища-убийци, губим и милиарди европари

0

- Advertisement -

Пътищата може да останат без текуща поддръжка след 30 септември и има опасност страната ни да загуби милиарди левове от ЕС в резултат на действията на правителството на Кирил Петков и на управляващото доскоро мнозинство в парламента.

След края на септември не могат да се възлагат дейности по действащите досега договори за текущ ремонт и поддръжка на пътища, алармираха от Българска браншова камара “Пътища”. В резултат шосетата само ще се рушат, което създава риск от катастрофи и жертви на пътя. Заради липсата на индексация на договорите в строителството във връзка с рекордната инфлация има опасност големите инфраструктурни проекти да не бъдат завършени и да загубим 10 млрд. лв. от ЕС, стана ясно от думите на председателя на ББК “Пътища” Стефан Чайков.

Заради натрупаните проблеми в строителния бранш от ББК “Пътища” обявиха национален протест от 27 юли, който ще продължи три дни. Един от проблемите е, че държавната хазна дължи близо 720 млн. лв. на пътно строителните фирми за извършени през миналата и настоящата година дейности.

Основното искане на компаниите от бранша е да бъде отменено решението на парламента от 20 април тази година. Целта е решаването на въпросите в строителния бранш да бъде върнато в ръцете на Министерски съвет, Министерство на регионалното развитие и Агенция “Пътна инфраструктура”. Така един служебен кабинет ще може да предприеме действия за разплащане на дължимите суми към строителите и евентуално индексиране и удължаване на действащите досега договори за текущ ремонт на пътища.

Правителството на Кирил Петков не искаше да изплати дължимите над 1,2 млрд. лв. на пътно строителните фирми за качествено извършени през миналата година дейности. Затова на 20 април Народното събрание реши на строителите да бъдат изплатени 50% от дължимите пари. А останалите 50% да бъдат платени след решение на регионалната комисия към парламента на базата на доклад на междуведомствена работна група, която да прегледа сключването и изпълнението на договорите за ремонт на пътища.

Освен това парламентът реши, че пътната агенция може да възлага нови ремонти по досегашните договори за текущ ремонт и поддръжка на пътища до 30 септември. Оказва се, че на строителните фирми в момента възлагат дейности по старите договори, сертифицират извършената работа, но след това не се разплащат с компаниите. Няма такова нещо по света, възмутиха се представители на бранша. До края на септември няма време да бъдат проведени процедури за избор на нови фирми, които да поддържат пътища. А възлагане по старите договори вече няма да бъде възможно без да бъде нарушено решението на парламента. България ще се окаже единствената държава без поддръжка на пътищата, заяви Стефан Чайков.

Дори няма да има кой да събере стъклата след произшествие на пътя, обясниха представители на строителни компании.
3000 км пътища ще останат без поддръжка, и ако един следващ кабинет има волята да бъдат правени ремонти на пътища, цената която ще трябва да платят всички граждани чрез данъците, ще бъде много по-висока, защото един строителен сезон ще бъде пропилян.

Затова от пътно строителните фирми призоваха всеки депутат със съвест, който не иска България да остане без пътища, да гласува за отмяна на решението на парламента от 20 април и решаването на въпросите в пътния сектор да бъде върнато в ръцете на Министерски съвет.

Нищо не правят по магистрала “Хемус”

Готови обекти може да бъдат бутнати

Почти готови обекти от магистрала “Хемус” може да се наложи да бъдат бутнати заради действията на кабинета на Кирил Петков. По договора между Агенция “Пътна инфраструктура” и държавната компания “Автомагистрали” вече са инвестирани над 200 млн. лв. за строителството на магистрала “Хемус”. Агенцията за държавна финансова инспекция направи проверка на изпълнението на договора и не намери нарушения.

В момента обаче нищо не се строи по “Хемус”, защото “Автомагистрали” не възлага дейности на фирмите подизпълнители. Вложените досега материали обаче имат срок на годност, и ако обектът не бъде завършен, може да се наложи построеното досега да бъде бутнато. Например има поставени греди, чийто живот изтича през август, и ако не бъдат натоварени с плочи, ще трябва да бъдат разрушени, обясниха от строителния бранш.

Констатации

Няма нарушения с текущия ремонт

Технологията е екологична

Технологията “студено рециклиране” е текущ ремонт, категорични са от ДНСК.

Миналата седмица беше насрочено заседание на регионалната комисия към парламента, на което да бъде гледан докладът на междуведомствената работна група, която прегледа договорите за текущ ремонт в строителството. И на база този доклад регионалната комисия трябваше да вземе решение за разплащане на оставащите 50% от дължимите на строителите пари за извършени през миналата година дейности, или за 650 млн. лв.

Според констатациите в доклада има шест области в страната, където няма никакви нарушения. В двайсетина от областите при ремонта на пътища е използвана технологията “студено рециклиране” при текущ ремонт, което според работната група било нарушение. Според официално становище на ДНСК обаче “студеното рециклиране” е метод за текущ ремонт. При него се фрезова част от асфалтовата настилка до определена дълбочина, смесва се със свързващо вещество и се полага отново. Не се променят трасето и характеристиките на пътя и затова не е основен, а текущ ремонт.

Становището на ДНСК опровергава констатациите на междуведомствената работна група, реално депутатите нямат политически мотиви да откажат плащането на дължимите пари на строителните фирми и затова председателят на регионалната комисия Настимир Ананиев еднолично реши заседанието на комисията миналата седмица да бъде отменено.

Работата по проекти е спряла

Парламентът решава в последния си ден за индексацията

Промените бяха гласувани от регионалната комисия

- Advertisement -

Регионалната комисия към парламента прие на първо четене промени в Закона за обществените поръчки, които уреждат възможността за индексиране на договорите.

Фирмите от строителния бранш се надяват до петък, последния ден за работа на настоящия парламент преди да бъде разпуснат или да излезе в лятна ваканция, да бъдат гласувани промени в Закона за обществените поръчки, които позволяват индексиране на договорите в строителството. Липсата на индексиране поставя под заплаха усвояването на парите от ЕС, коментира Стефан Чайков, председател на ББК “Пътища”. Някои от оперативните програми на ЕС са изпълнени само на 50%. От миналата година работата по ключови сфери от строителството спря, заяви той.

Компаниите от строителния бранш имаха обещания, че още от март сключените договори чрез обществени поръчки ще бъдат индексирани заради високата инфлация. Това обаче още не е направено. На заседанието си във вторник, 26 юли регионалната комисия към парламента прие на първо четене промени в Закона за обществените поръчки (ЗОП), които позволяват индексиране на договорите. Предвижда се това да стана по методика, ободрена от Министерски съвет.

Наред с това обаче депутатите приеха на първо четене още един проект за промени в ЗОП, който предвижда ограничаване използването на строителство на “инженеринг” при обществени поръчки. При този метод цялостното проектиране и изграждане се възлага на една компания, което позволява строителство в по-кратки срокове. Затова този метод е разрешен от ЕС и се използва навсякъде по света. Регионалната комисия обаче гласува текстове, с които използването на “инженеринг” ще стане почти невъзможно.

Позиция на строителните синдикати към КНСБ

100 млн. лева са дължими за заплати

Инфлацията обезцени доходите

Пътните строители отново излизат на протест.

Инфлацията обезцени доходите на работещите, които губят покупателна способност при това не от вчера, а в продължение на близо една година, гласи официална позиция на независимите строителни синдикати към КНСБ. Личната инфлация на работещите в строителния бранш, а и не само за тях, е много по-голяма от средната за страната. Тези хора не са спрели работа и изпълняват коректно и съобразно всички изисквания своите задължения.

Рискът от нереализирани строителни обекти в България нараства с всеки изминал ден, а това ще доведе до загуба на милиарди планирани инвестиции, както и до висок ръст на безработицата сред българските строителни работници, заявяват от КНСБ.

От неразплатените на строителните фирми близо 720 млн. лв. за извършени строително-монтажни дейности, около 100 млн. лв. са дължими за заплати на работещите в засегнатите строителни фирми.

“Ситуацията е силно притеснителна и трябва да се говори за запазване на работните места, защото ако дадените обекти не бъдат завършени в срок, държавата ще трябва да възстанови милиарди по европейските програми, а тежестта за това ще понесат работещите в отрасъла и всички български данъкоплатци.

Последствията за бранша, за държавата и за работещите в отрасъл “Строителство”, ще бъдат необратими, ако не бъдат взети необходимите мерки и не бъдат намерени адекватни решения в най-кратки срокове”, посочват от КНСБ.

От Федерация на независимите строителни синдикати към КНСБ настояват за незабавно изплащане на средствата за заплати в сектора и тяхната спешна актуализация за покриване на инфлацията в страната. Поради опасността от закриване на фирми и трайна загуба на работни места, от КНСБ настояват за гаранции за финансовата стабилност на българските строителни фирми, чрез продължаване дейността на всякакъв вид строителни обекти.

Готови сме да отстояваме нашите искания с всички позволени от закона средства, включително чрез протестни и стачни действия, заявяват от КНСБ.

Протестът започва в 9 ч. пред парламента

Блокират 20 отсечки в страната за един час

Спират движението от 10 до 11 ч.

На 20 места в страната ще има протести на строители три поредни дни.

Националният протест на пътно строителните компании започва в 9 ч. пред парламента на 27 юли и ще продължи три дни – до 29 юли в София и на територията на цялата страна. В София в сряда ще има шествие на Околовръстния път. В цялата страна ще има протести общо на 20 места. Събирането на протестиращите започва от 9 часа и се предвижда затваряне на движението в тези участъци за един час – от 10 ч. до 11 ч.

Автор: Стефан Кючуков

Източник: „ТРУД“

- Advertisement -

Подобни публикации

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече