Почти на всеки метър в Пловдив има знак, който трудно може да се впише в нормите за изрядност. Екип на „Марица“ направи обход по няколко основни улици и булеварди в града и се натъкна на стотици нередности, които създават опасности за движението. Всеки втори знак е амортизиран. На много места знаците липсват или пък са невидими за шофьорското око, прикрити в храсталаците или короните на дърветата.
Навиците на шофьорите обаче са една от основните причини броят на ПТП-тата да не е рекорден. А хората често се чудят дали тези, които отговарят за вертикалната маркировка, са минали поне по веднъж по съответните улици и булеварди, преди да решат къде какъв знак да сложат.
Представяме ви десет примера за абсурдни ситуации с вертикалната маркировка.
1. „Коматевско шосе“ в посока Централна гара в Пловдив
По пътя може да се види интересен пътен знак, който е придобил формата на хармоника, а на всичкото отгоре е и изтъркан. Със сигурност не би помогнал да укаже възможната посока за движение, каквато е била функцията му доскоро.
2. Бул. „Цар Борис III Обединител“ до Панаира
Подобието на пътен знак, който указва, че е забранен левият завой, стои точно над главите на шофьорите, но те едва ли го забелязват. Цветовете му са изключително избледнели, а върху него има и залепени стикери, които закриват стрелката. И този знак вече е в категорията „непотребни“. Въпреки че седналите зад волана знаят, че точно там няма как да завият наляво, някои си го позволяват в дни, когато движението по булеварда е изключително слабо.
3. „Брезовско шосе“ до Търговски център „Илиянци“ в Пловдив
Много от пътните знаци по този булевард са изгубили цвета си и са покрити с ръжда. В конкретния случай отново се разчита на ориентацията на шофьорите по форма, а не по съдържание. Въпрос на време е пътните знаци напълно да се обезличат, а смяната им е наложителна.
4. Бул. „Христо Ботев“ в посока Военна болница в Пловдив
На метър след кръстовището с бул. „Източен“ два знака посрещат шофьорите – единият крив и мръсен, другият – изтъркан и облепен със стикери. И двата са завъртени в неправилна посока, което ги прави абсолютно безполезни за начинаещи шофьори и пришълци.
5. Ул. „Димитър Талев“ в Пловдив
По протежение на цялата улица няма почти нито един читав пътен знак – те са или изкривени, или изтъркани, или изцяло облепени, или пък и трите. Някои пък са завъртени в посока, в която вършат работа само на живеещите в сградите отстрани.
6. Ул. „Бяло море“ в Пловдив
По тази улица в кв. „Кючук Париж“ също има изключително много негодни пътни знаци – избледнели, изкривени и облепени, включително скрит и изкривен знак „Стоп“. На практика, той е невидим за шофьорите, което пък създава рискове от катастрофи. В същото време на улицата има голям участък, за който няма знак за забранено спиране. В резултат на това спрелите коли заемат дясната лента, а движещите в посока изток, които искат да продължат направо или да завият наляво на кръстовището с бул. „Македония“, са принудени да висят заедно с чакащите за ляв завой по посока Бетонния мост.
7. Ул. „Константин Нунков“ в Пловдив
Улицата видимо е основна за квартала, но никъде не е указано, че е с предимство. Само на една от многото малки пресечки има знак „Стоп“. Така се оказва, че на всяко кръстовище с предимство е дясностоящият, а не шофьорът, който се движи по ул. „Константин Наумов“, а това е предпоставка за големи бели на пътя.
8. Ул. „Стамат Икономов“ на кръстовището с ул. „Димитър Талев“ в Пловдив
На мястото също липсва така важният знак „Стоп“. Отсъствието му дава предимство на дясностоящия от малката уличка, което е поредната предпоставка за тежки катастрофи на територията на града и в частност в кв. „Кючук Париж“.
9. Ул. „Любен Каравелов“ в Пловдив
Тук случаят е по-особен. Знаците по улицата са сравнително нови, но пък някой старателно ги мести и криви така, че те да не служат по предназначение на шофьорите. Фактически позицията им ги превръща в невидими или в най-добрия случай – в късно забелязани.
10. Източен обходен път в участъка между селата Войводиново и Ягодо край Пловдив
Състоянието на знаците извън града също е отчайващо. Само един или два примера са напълно достатъчни, за да стане ясно, че нужните грижи не се полагат. А тези пътни артерии са изключително натоварени, а и освен това там разрешената скорост е по-висока. Така при катастрофа щетите са в пъти по-големи. Именно неизрядните знаци могат да се окажат ключов фактор за причиняването на пътно произшествие. Фолиото на знаците е олющено, а цветовете едва си личат. Изкривени са множество знаци, пък по трасето от Пловдив до Войводиново.
снимки от Наташа Манева
Пътните знаци, или така наречената вертикална пътна маркировка, са неизменна част от визитната картичка на града. В Пловдив състоянието на голяма част от тях е плачевно, което води до объркване сред шофьорите, до грешни и самоубийствени маневри, а оттам често и до катастрофи. Всекидневно поне един пътен знак в Пловдив пада в боя, но възстановяването му не се случва със същата бързина.
Още в началото на декември „Марица“ алармира, че стотици пътни знаци в града са счупени, повредени, откраднати или твърде овехтели. Имаме проблем от месеци, знаците свършиха, каза тогава в коментар пред медията Георги Стоилов, който е шеф на ОП „Организация и контрол по транспорта” в града под тепетата.
Към днешна дата ситуацията вече е по-различна. Стоилов посочи, че до дни ще се сключи договор с фирма и много скоро в града под тепетата ще бъде доставено огромно количество нови пътни знаци, от които определено има нужда.
„Знаем колко е сериозно положението и колко неща са необходими. Имаме изготвени списъци с чакащи места за спешна подмяна и с такива, на които нужните знаци липсват. Списъкът е дълъг, но когато имаме налични знаците, ще действаме по най-бързия начин“, увери Стоилов.
Въпросният списък е попълнен както с места от сигнали, така и с такива, които екипите на „Организация и контрол на транспорта“ са установили при редовния обход. Знаците на територията на Пловдив, средно по 100 на район, като моментната картина със състоянието им не е розова.
Сладко отмъщение в Кючука в Пловдив
Неизвестен засега вандал обезобрази пътен знак в пловдивския квартал „Кючук Париж“, видя репортер на „Марица“. Случката е от ул. „Михалаки Георгиев“, точно пред магазин „Слънчеви лъчи“. Знакът, който указва, че спирането е забранено, е зацапан със сива боя.
Подозренията за авторство на вандалщината са към шофьори, които са били глобени за спиране точно на това място. Наскоро „Марица“ писа, че районът около супермаркета е едно от местата в Пловдив, където се паркира безразборно и не важи Законът за движение по пътищата. След публикацията ни там е проведена акция с много „изгорели“ шофьори, пренебрегнали забраната.
Предполага, се че някои от санкционираните си е отмъстил, като е боядисал знака в сиво.
И зебрите са на изчезване
Хоризонталната пътна маркировка дори и на основните градски артерии също е на изчезване, както се случва всяка година. Зебрите, обновени с боя, се изтриват много бързо, особено в натоварения трафик в Пловдив, и се зацапват от гумите. Положена през май-юни, боята още през зимата избелява. Знаците почти не се виждат на Кукленско шосе, където пътната маркировка липсва дори и в ремонтираната част, почти е заличена на бул. „Никола Вапцаров”, на „Христо Ботев”, „Шести септември” , Голямоконарско шосе и дори в отделни участъци на „Цар Борис III Обединител”. Безследно са изчезнали зебрите на кварталните улици.
„Освежаването на хоризонталната маркировка ще започне при първото по-трайно затопляне на времето. На фирмата изпълнител са поставени най-спешните задачи – за улици в районите „Централен” и „Северен”, и се чака температурите през нощта да станат около 10 градуса. Ще се работи пак в нощните часове, когато няма трафик. Използваме боя бял шприц с гаранция 12 месеца”, обясни Георги Стоилов, директор на ОП „Организация и контрол на транспорта”.
По-трайна е маркировката тип термопластик, чийто срок на годност е четири години, но и цената е четири пъти по-висока. В община Пловдив от години е въведено правило такива знаци да се поставят само върху нова асфалтова настилка, както е на бул. „Руски” и на „Васил Априлов” от колелото до бул. „Шести септември”, на ул. „Богомил“, „Лев Толстой“ и „Радко Димитроев“. С термопластик е маркиран първият завършен участък на ул. „Даме Груев”, така трябва да бъде обозначено и южното платно на бул. „Хаджи Димитър”, което е пред завършване.
Автор: Валентина Йеремиева
Източник: „Марица“