Пътният знак – ред в хаоса или вълчи капан за шофьорите

0

- Advertisement -

Почти на всеки метър в Пловдив има знак, който трудно може да се впише в нормите за изрядност. Екип на „Марица“ направи обход по няколко основни улици и булеварди в града и се натъкна на стотици нередности, които създават опасности за движението. Всеки втори знак е амортизиран. На много места знаците липсват или пък са невидими за шофьорското око, прикрити в храсталаците или короните на дърветата.

Навиците на шофьорите обаче са една от основните причини броят на ПТП-тата да не е рекорден. А хората често се чудят дали тези, които отговарят за вертикалната маркировка, са минали поне по веднъж по съответните улици и булеварди, преди да решат къде какъв знак да сложат. 

Представяме ви десет примера за абсурдни ситуации с вертикалната маркировка.  

1. „Коматевско шосе“ в посока Централна гара  в Пловдив

Пътният знак - ред в хаоса или вълчи капан за шофьорите

По пътя може да се види интересен пътен знак, който е придобил формата на хармоника, а на всичкото отгоре е и изтъркан. Със сигурност не би помогнал да укаже възможната посока за движение, каквато е била функцията му доскоро. 

2. Бул. „Цар Борис III Обединител“ до Панаира

Подобието на пътен знак, който указва, че е забранен левият завой, стои точно над главите на шофьорите, но те едва ли го забелязват. Цветовете му са изключително избледнели, а върху него има и залепени стикери, които закриват стрелката. И този знак вече е в категорията „непотребни“. Въпреки че седналите зад волана знаят, че точно там няма как да завият наляво, някои си го позволяват в дни, когато движението по булеварда е изключително слабо.

3. „Брезовско шосе“ до Търговски център „Илиянци“ в Пловдив

Пътният знак - ред в хаоса или вълчи капан за шофьорите

Много от пътните знаци по този булевард са изгубили цвета си и са покрити с ръжда. В конкретния случай отново се разчита на ориентацията на шофьорите по форма, а не по съдържание. Въпрос на време е пътните знаци напълно да се обезличат, а смяната им е наложителна. 

4. Бул. „Христо Ботев“ в посока Военна болница в Пловдив

На метър след кръстовището с бул. „Източен“ два знака посрещат шофьорите – единият крив и мръсен, другият – изтъркан и облепен със стикери. И двата са завъртени в неправилна посока, което ги прави абсолютно безполезни за начинаещи шофьори и пришълци. 

5. Ул. „Димитър Талев“ в Пловдив

Пътният знак - ред в хаоса или вълчи капан за шофьорите

По протежение на цялата улица няма почти нито един читав пътен знак – те са или изкривени, или изтъркани, или изцяло облепени, или пък и трите. Някои пък са завъртени в посока, в която вършат работа само на живеещите в сградите отстрани. 

6. Ул. „Бяло море“ в Пловдив

По тази улица в кв. „Кючук Париж“ също има изключително много негодни пътни знаци – избледнели, изкривени и облепени, включително скрит и изкривен знак „Стоп“. На практика, той е невидим за шофьорите, което пък създава рискове от катастрофи. В същото време на улицата има голям участък, за който няма знак за забранено спиране. В резултат на това спрелите коли заемат дясната лента, а движещите в посока изток, които искат да продължат направо или да завият наляво на кръстовището с бул. „Македония“, са принудени да висят заедно с чакащите за ляв завой по посока Бетонния мост.   

7. Ул. „Константин Нунков“ в Пловдив

Пътният знак - ред в хаоса или вълчи капан за шофьорите

Улицата видимо е основна за квартала, но никъде не е указано, че е с предимство. Само на една от многото малки пресечки има знак „Стоп“. Така се оказва, че на всяко кръстовище с предимство е дясностоящият, а не шофьорът, който се движи по ул. „Константин Наумов“, а това е предпоставка за големи бели на пътя.  

8. Ул. „Стамат Икономов“ на кръстовището с ул. „Димитър Талев“ в Пловдив

- Advertisement -

На мястото също липсва така важният знак „Стоп“. Отсъствието му дава предимство на дясностоящия от малката уличка, което е поредната предпоставка за тежки катастрофи на територията на града и в частност в кв. „Кючук Париж“. 

9. Ул. „Любен Каравелов“ в Пловдив

Пътният знак - ред в хаоса или вълчи капан за шофьорите

Тук случаят е по-особен. Знаците по улицата са сравнително нови, но пък някой старателно ги мести и криви така, че те да не служат по предназначение на шофьорите. Фактически позицията им ги превръща в невидими или в най-добрия случай – в късно забелязани.  

10. Източен обходен път в участъка между селата Войводиново и Ягодо край Пловдив

Състоянието на знаците извън града също е отчайващо. Само един или два примера са напълно достатъчни, за да стане ясно, че нужните грижи не се полагат. А тези пътни артерии са изключително натоварени, а и освен това там разрешената скорост е по-висока. Така при катастрофа щетите са в пъти по-големи. Именно неизрядните знаци могат да се окажат ключов фактор за причиняването на пътно произшествие. Фолиото на знаците е олющено, а цветовете едва си личат. Изкривени са множество знаци, пък по трасето от Пловдив до Войводиново.

снимки от Наташа Манева

Пътните знаци, или така наречената вертикална пътна маркировка​, са неизменна част от визитната картичка на града. В Пловдив състоянието на голяма част от тях е плачевно, което води до объркване сред шофьорите, до грешни и самоубийствени маневри, а оттам често и до катастрофи. Всекидневно поне един пътен знак в Пловдив пада в боя, но възстановяването му не се случва със същата бързина. 

Пътният знак - ред в хаоса или вълчи капан за шофьорите

Още в началото на декември „Марица“ алармира, че стотици пътни знаци в града са счупени, повредени, откраднати или твърде овехтели.  Имаме проблем от месеци, знаците свършиха, каза тогава в коментар пред медията Георги Стоилов, който е шеф на ОП „Организация и контрол по транспорта” в града под тепетата. 

Към днешна дата ситуацията вече е по-различна. Стоилов посочи, че до дни ще се сключи договор с фирма и много скоро в града под тепетата ще бъде доставено огромно количество нови пътни знаци, от които определено има нужда.

„Знаем колко е сериозно положението и колко неща са необходими. Имаме изготвени списъци с чакащи места за спешна подмяна и с такива, на които нужните знаци липсват. Списъкът е дълъг, но когато имаме налични знаците, ще действаме по най-бързия начин“, увери Стоилов.

Въпросният списък е попълнен както с места от сигнали, така и с такива, които екипите на „Организация и контрол на транспорта“ са установили при редовния обход. Знаците на територията на Пловдив, средно по 100 на район, като моментната картина със състоянието им не е розова.

Сладко отмъщение в Кючука в Пловдив

Неизвестен засега вандал обезобрази пътен знак в пловдивския квартал „Кючук Париж“, видя репортер на „Марица“. Случката е от ул. „Михалаки Георгиев“, точно пред магазин „Слънчеви лъчи“. Знакът, който указва, че спирането е забранено, е зацапан със сива боя. 

Подозренията за авторство на вандалщината са към шофьори, които са били глобени за спиране точно на това място. Наскоро „Марица“ писа, че районът около супермаркета е едно от местата в Пловдив, където се паркира безразборно и не важи Законът за движение по пътищата. След публикацията ни там е проведена акция с много „изгорели“ шофьори, пренебрегнали забраната.

Предполага, се че някои от санкционираните си е отмъстил, като е боядисал знака в сиво. 

И зебрите са на изчезване

Хоризонталната пътна маркировка дори и на основните градски артерии също е на изчезване, както се случва всяка година. Зебрите, обновени с боя, се изтриват много бързо, особено в натоварения трафик в Пловдив, и се зацапват от гумите.  Положена  през май-юни, боята  още през зимата избелява. Знаците почти не се виждат на  Кукленско шосе, където пътната маркировка липсва дори и в ремонтираната част, почти е заличена на бул. „Никола Вапцаров”, на „Христо Ботев”, „Шести септември” , Голямоконарско шосе и дори в отделни участъци  на „Цар Борис III Обединител”. Безследно са изчезнали зебрите на кварталните улици.

„Освежаването на хоризонталната маркировка  ще започне при първото по-трайно затопляне на времето. На фирмата изпълнител са поставени най-спешните задачи – за улици в районите „Централен” и „Северен”, и се чака температурите през нощта да станат около 10 градуса. Ще се работи пак в нощните часове, когато няма трафик. Използваме боя бял шприц с гаранция 12 месеца”, обясни Георги Стоилов, директор на ОП „Организация и контрол на транспорта”.

По-трайна е маркировката тип термопластик, чийто срок на годност е четири години, но и цената е четири пъти по-​висока. В община Пловдив от години е въведено правило такива знаци да се поставят само върху нова асфалтова настилка, както е на бул. „Руски” и на „Васил Априлов” от колелото до бул. „Шести септември”, на ул. „Богомил“, „Лев Толстой“ и „Радко Димитроев“. С термопластик е маркиран първият завършен участък на ул. „Даме Груев”, така трябва да бъде обозначено и южното платно на бул. „Хаджи Димитър”, което е пред завършване.

Автор: Валентина Йеремиева

Източник: „Марица“

- Advertisement -

Подобни публикации

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече