Партиите се измориха от предизборна агитация

0

- Advertisement -

Предизборните слогани имат предимството да са кратки и ударни и бързо да стигат до съзнанието на отегчените избиратели. Какво ни казват партиите с посланията си – от „Има как“ до „За стабилна България отново“?

След толкова чести избори партиите, разбираемо, се умориха от предизборна агитация. Те може би най-после си дадоха сметка, че тя навява повече скука, отколкото да убеждава някого. Кандидатите едни през друг трябва да се изтъкват като най-големите родолюбци, а избирателите са принудени да ги слушат, сякаш за първи път ги говорят тези работи.

В настоящата кампания партиите изглежда, че разчитат най-вече на слоганите си, защото измислянето им не е скъпо, но пък имат предимството да са кратки и ударни и бързо да стигат до съзнанието на отегчените избиратели. Буквално с две думи те казват най-важното, което партията иска да знаят за нея и същевременно по някакъв неписан закон издават скритите ѝ страхове и надежди.

„Има как“ ПП и ДБ да успеят?

„Има как“ – слоганът на коалицията между „Продължаваме промяната“ и „Демократична България“ – с максималната си лаконичност изразява готовност за действие, в противовес на предизборното голословие. Той трябва да убеди разколебания избирател, че, независимо от скоропостижното сваляне на правителството на ПП, има как моделът на управление в България да се промени. И двете партии, пропъдили най-после „троянските коне“ около себе си, са се заели този път наистина да го направят.

Изборът на неутралното „Има как“ (вместо, да кажем, по-ангажиращото „Знаем как“) трябва да подскаже, че нещо от първоначалната самонадеяност на „харвардците“ е отпаднало. И че ПП и ДБ не изграждат колективно политическо „ние“, а заедно с обединението на силите си запазват и различия помежду си.

ГЕРБ искат да са във властта „отново“

Слоганът на ГЕРБ/СДС „За стабилна България отново“ повтаря предишните и самоотвержено заявява, че партията не се нуждае от промяна и няма да се промени. Но риторическото острие при този слоган е „отново“. Това наречие за време връща политическия часовник преди падането на ГЕРБ от власт и по подразбиране обявява всичко след това за провал. Слоганът дава израз на все още плаха надежда, че след повече от две години „коалиционната карантина“ за партията е свалена и тя може да влезе в управлението, без непременно, както досега, да търси благосклонността на „партиите на промяната“.

ДПС – още от същия „разум“

- Advertisement -

Слоганът на ДПС „Разум, отговорност, диалог!“ става за всяка партия по всяко време. Но ако се лиши от клишетата и се адресира конкретно към ДПС, вероятно ще звучи така: „Ни лук яли, ни лук мирисали“. Движението, както винаги, демонстрира пълно нежелание да погледне към реалната обществено-политическа ситуация в страната и към собствената си противоречива роля в нея. Вместо това си позволява да налива ум и „разум“ в главите на опонентите си, защото слоганът е обръщение именно към тях, а не избирателите му, които са му вързани в кърпа. И заради тази пленена аудитория може да говори на националната каквото му хрумне.

„Възраждане“: Избери руската „свобода“

Все пак най-наглият слоган е на „Възраждане“ – „Избери свободата!“, защото отдавна е известно, че тя за тях, съвсем по оруеловски, е зависимост. Честният слоган на партията би бил: „Избери зависимостта от Кремъл!“. И мисля, че това е последната кампания, в която си кривят душата. В следващата вероятно открито ще веят руски знамена и ще готвят списъци за заплануваните чистки.

БСП: Можете ли наистина?

Най-безпомощният слоган е на БСП – „Да! Можем“. Той е демонстрация на остатъци от историческо самочувствие, макар и в режим на свободно падане.

Но тук издайнически се появява това „Да!“ в началото на слогана, което го превръща в отговор на въпрос от типа: Вие можете ли още да правите политика? След като противно на всички опити да се докажете като европейска лява партия се озовахте сред местните проксита на Путин. И след като се оставихте ПП да ви отнеме „патента“ върху социалната държава.

В какво са „сигурни“ от „Български възход“?

И „Български възход“ сам си вдъхва кураж със слогана „Сигурни за утрешния ден!“. В смисъл – сигурни са, че пак ще влязат в парламента. Наистина ли си вярват и по-важното – колко избиратели ще им повярват и този път, след като партията така и не успя да придобие собствени отличителни белези, поне един запомнящ се.

Сблъсъкът, който може да доведе до някаква развръзка, разбира се, е между ГЕРБ/СДС и ПП/ДБ. Едните настояват в слогана си, че без тях е невъзможно стабилно управление в България, а другите, че има как сами да управляват. Досега обаче социологическите данни не са потвърдили ничий слоган…

Автор: Георги Лозанов, Дойче Веле

- Advertisement -

Подобни публикации

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече