Една година след жестоката катастрофа на столичния бул. „Черни връх“, при която дрогираният бивш футболист Георги Семерджиев отне живота на две млади жени, нищо по булевардите на София не се е променило.
На 5 юли 2022 г. 35-годишният мъж, седнал зад волана на луксозен джип „Ауди“, помете такси на кръстовището на бул. „Черни връх“ и ул. „Свети Наум“ с висока скорост, след което се блъсна в асансьора на метростанция „Европейски съюз“. От силния удар колата се разцепи на две и едната половина удари смъртоносно двете млади жени, които по това време са се движили по тротоара – 26-годишната студентка Христина Дилева и 22-годишната Хариет Стефанович. Те загинаха на място.
Семерджиев избяга от мястото на инцидента, а след като бе задържан стана ясно, че е шофирал след употребата на амфетамин и метаамфетамин и то с над 160 км/час. Пълният спирачен път при тази скорост е над 190 метра.
В края на април т.г. софийските градски магистрати го осъдиха на 20 години затвор, след като го признаха за виновен по 5 обвинения:
За това, че около 23 ч. на 5 юли в София е нарушил правилата за движение по пътищата и така по непредпазливост е причинил смъртта на повече от едно лице – за това обвинение получава 16 години затвор;
За това, че е шофирал след употребата на амфетамин и метаамфетамин, по което обвинение получи 2,5 години затвор;
Признат е за виновен също, че на 10 юни показал фалшив документ от Швейцария за управление на автомобил, за което получава 5 години лишаване от свобода;
За фалшивите номера на колата получава 11 месеца лишаване от свобода.
За притежание на метамфетамин – наказание от 3 години затвор и глоба от 7000 лева.
Според българското законодателство при наличието на няколко обвинения се дава едно общо наказание, което е и най-тежкото от всички.
Присъдата на бившия футболист обаче не е окончателна и делото ще влезе в Софийския апелативен съд в края на септември.
В същото време последните данни от камерите на Столична община за контрол на скоростта показват, че нищо по софийските булеварди не се е променило. Всеки месец се извършват между 80 и 100 000 нарушения, а шофьори са „летели“ по Околовръстното шосе със скорост от по 238 км/час при ограничение 80 км/час.
Камерите са заснели и водачи, управляващи автомобилите си със 198 км/ч по бул. „България“, 160 км/ч по бул. „Александър Малинов“, 153 км/ч по бул. „Черни връх“; 154 км/ч по бул. „Сливница“ и 159 км/ч по бул. „Тодор Александров“.
На кръстовището на бул. „Черни връх“ и ул. „Свети Наум“ също не са направени никакви съществени промени в организацията на движението.
„В законодателно отношение промени не са настъпили, в организационно – има обещания за повече камери за скорост. Не сме ги видели още. На това кръстовище кой знае какви промени не могат да се направят, защото то е ключово. Скоростта във всички цивилизовани държави не се контролира с физическо присъствие, а със стационарни камери. Следващият етап е бърза събираемост на наложените глоби“, каза пред bTV Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.
По думите му не е възможно в София да има три стационарни камери за скорост. Тодоров очаква да се приеме мярка, с която при наличие на глоби шофьорите да не могат да преминат годишен технически преглед, което според него ще промени поведението на водачите.